Kulisszatitkok az Arai-gyárból: így készül a világ legbiztonságosabb sisakja

Különleges gyártási eljárás, kiemelkedő minőségű alapanyagok, prémium termékek – ismerd meg közelebbről az Arait, japán legismertebb bukósisakgyártóját!
Te is kíváncsi vagy, miben rejlik az Arai bukósisakok különlegessége? Szeretnéd tudni, a szorgos kezek hogyan állítanak össze minden egyes bukót a legnagyobb gondossággal? Akkor tarts velünk ebben a cikkben és tudj meg minden kulisszatitkot a világ legbiztonságosabbnak kikiáltott motoros bukósisakjának gyártásáról!
Volt idő körülbelül 40 évvel ezelőtt, amikor szinte az összes motoros bukósisak hasonló volt. Utólag el kell ismerni, hogy akkor még az Araik is csak átlagosak voltak és nem emelkedtek ki a többiek közül. A vállalat vezetője, Mitch Arai azonban elégedetlen lett ezzel, valami többet, valami jobbat akart. Ezért 1976-ban nemcsak azt a döntést hozta meg, hogy „jobbá tegye” az Arait, hanem egyenesen azt tűzte ki célul, hogy az „a világ első számú motoros bukósisakja” legyen.
Nem arra fókuszált, hogy nagy mennyiségben adjon el sisakokat, hanem olyan bukók fejlesztésén kezdett el dolgozni, mely a lehető legnagyobb védelmet nyújtja viselője számára. A sisakgyártásban már tapasztalattal rendelkezett, tudta, hogy a héj szilárdsága alapvető fontosságú ahhoz, hogy ellenálljon az éles tárgyak behatolásának és megőrizze formáját az ütközés során.
Tudta, hogy egy erős, kerek héj jobban képes elnyelni az energiát és minimálisra csökkenti a sisakkal szembeni behatások mértékét. A héj szilárdsága közvetlenül összefügg a héj vastagságával, és a héj egyenletes vastagsága biztosítja a legjobb megoldást a forma megőrzésére.
Kezdetben olyan módszereket próbált kidolgozni, amelyek konzisztensebb héjat, kifejezetten egyenletes héjvastagságot eredményeznek, ami akkoriban rendkívül nehéz volt, és tulajdonképpen a mai napig az, hiszen nagyon kifinomult formázási módszereket igényel. A megfelelő formázási technológia, az üveg, karbonszálak és a gyanta tökéletes aránya azonban erősebb héjat eredményez.
Lássuk hát lépésről lépésre, hogyan készül ma a világ legbiztonságosabbnak kikiáltott motoros bukósisakja!
#1 Formázás
Minden Arai sisak héjrétegeinek megformázása házon belül történik. Az összes bukósisak héjszerkezetének felépítése az üvegszál réteggel kezdődik. A körültekintő kivitelezést nagyon jól szemlélteti, hogy a gyártási folyamat minden egyes lépésében újra és újra megvizsgálják a rétegek minőségét.
#2 Héjszerkezet
Az Arai bukósisakok héjszerkezete több mint 20 különböző anyag felhasználásával készül, melyeket rendkívül nagy óvatossággal, kézzel helyeznek össze, hogy a lehető legerősebb héjat alakítsák ki. Kizárólag Arai „Héjszakértők” egy kis csoportja készíthet héjakat. Már ez önmagában árulkodik róla, hogy itt bizony nem egy átlagos sisak születik.
#3 Tervezés
A héjforma létrejöttét a legmodernebb technológiák segítségével alakítják ki. Minden egyes sisak héjformáját az Arai tervezi, és azok formázását is házon belül végzik el.
#4 Robotok a gyárban?
Az egyetlen robotizált folyamat, amit az Arai alkalmaz, az a lézeres eljárás, melynek során a sisak szemnyílását és a külső héj szélét precízen körülvágják. Ez a folyamatot azért nem ember végzi, mert a speciálisan erre a munkafolyamatra tervezett robotok nagyobb pontossággal képesek vágni.
#5 Szigorú szabványok
A gyártási eljárás során minden egyes készülő sisak héját többször is megvizsgálják és lemérik, hogy megbizonyosodjanak róla, megfelel az Arai szigorú szabványainak.
#6 Héjszerkezet vastagságának ellenőrzése
A sisak héjának minden egyes centiméterét precíziós mikrométerekkel mérik le, hogy megbizonyosodjanak róla, kellően egyenletes és vastag-e.
#7 Vizsgálati precizitás és ellenőrző kód
Az összes héjellenőrző lépésnél megvizsgálják az anyagokat, azok elhelyezését, a héjvastagságot, a lézervágást és a súlyt. Minden egyes, ilyen módon jóváhagyott sisakhéj el van látva az ellenőrző személy számával és a héj súlyával, ahogy az alábbi képen látható.
#8 Héjszerkezet felületkezelése
Mivel az Arai sisakok héjának kialakításakor olyan kevés gyantát használnak, amennyire csak lehetséges, azok felülete alapból nem sima. Ezért minden egyes héjat kézzel csiszolnak le egy speciális vegyülettel, hogy simává varázsolják.
#9 Festési folyamat
A festési procedúra több mint tíz lépésből áll, kezdve a kézzel festett alapozó bevonattal. A héjakat ezután kisütik, majd három különböző csiszolóanyaggal, kézzel csiszolják készre.
#10 Alapozás
A 9-es lépést követően egy második réteg alapozót is felvisznek, majd minden egyes sisakot kézzel lecsiszolnak, hogy mindössze 25 gramm alapozó maradjon rajtuk.
#11 Ellenőrzés a második alapozás előtt
Az elsődleges alapozási folyamat után minden egyes sisakot újra megvizsgálnak, mielőtt a második körös alapozási procedúra elkezdődhetne.
#12 Az első festékréteg és lakkozás
Miután átmennek a szükséges vizsgálatokon, minden egyes bukósisak kézzel kapja meg az első réteg alapfestéket. Talán nem is gondoltad volna, de a kézi festés színenként három napot vesz igénybe. Ha ez elkészült, a sisak kap egy alap lakkréteget. Az Arainál olyan festő szakemberek dolgoznak, akik speciális minősítéssel rendelkeznek.
#13 Festés utáni vizsgálatok
Az alap lakkréteg elkészítése után minden sisakot megvizsgálnak, mielőtt a végső grafika vagy festés felkerülne.
#14 Grafikai elemem pozicionálása
A minták felvitele előtt minden egyes sisakot kézzel megjelölnek egy sablon segítségével, hogy aztán pontosan kerüljenek fel az egyes grafikai elemek. Mindegyik sisakmérethez különböző sablont használnak ugyanahhoz a grafikához, így biztosítják a tökéletes végeredményt.
#15 Grafikai elemek felhelyezése
A grafikai elemek magasan képzett dolgozók keze munkája által kerülnek fel a bukósisakokra. Természetesen mindegyik dekorelem egyesével, a legnagyobb gondossággal és odafigyeléssel.
#16 Csak a legjobbak végezhetik
Talán nem is gondolnád, de mindössze néhány ember jogosult arra, hogy az előző pontban említett, nagyfokú precizitást igénylő feladatot elvégezze.
#17 Végső lakkréteg előtti csiszolás
A végső, áttetsző lakkréteg felvitele előtt minden egyes sisakot újra, nagyon finoman lecsiszolnak kézzel, hogy biztosítsák a tökéletes végeredményt.
#18 Lakkozás
Az utolsó, áttetsző réteget kézzel viszik fel, majd a héjat kisütik, hogy a lehető legtartósabb felületet érjék el. Ha eddig elolvastad, láthatod, hogy egy Arai bukósisak születése mennyi szakértelmet és munkafolyamatot foglal magába és eddig még csak a héjszerkezet készült el.
#19 Rögzítési pontok kifúrása
Miután a festés elkészült, a következő lépés természetesen ugyancsak kézzel a lyukak fúrása a plexi, az állszíj és a szellőzők rögzítése számára. Az Arai bukók héja olyan erős, hogy a fúrófejeket 80 sisak után cserélni kell.
#20 Szegecsek beállítása
Mielőtt menetet vágnának a bukósisak héjszerkezetébe, a furatba próbálják a szegecseket, biztosítva, hogy egyenesek legyenek a megfelelő beállítások elvégzéséhez.
#21 Szellőzőcsatornák kialakítása
A belső szellőzőcsatornákat a héj szemnyílására applikálják. Ez a megoldás a MotoGP-hez lett kifejlesztve, mert így akadályozható meg leghatékonyabban a plexi párásodása.
#22 Gumiszegélyek ragasztása
A szemnyílást és a sisak belépőnyílását körülvevő gumiszegélyt egy speciális, időjárásálló ragasztóanyaggal rögzítik, hogy a lehető legtartósabb legyen.
#23 Plusz gumiszegély a biztonságért
A gumiszegélyt felhelyezik a bukósisak aljára, valamint egy kisebb gumiszegélyt is a sisakba applikálnak. Mr. Arai találta és fejlesztette ki a plusz belső gumiszegélyt ötletét, hogy ezzel is még tovább fokozza a sisakok által nyújtható védelmet.
#24 Állszellőző szerelése
Az előző lépést követően felszerelik az állszellőzőt a sisakra. Ezt a szellőzőt használják a motorosok leggyakrabban, így speciálisan tartós anyagokból készül.
#25 Az EPS-réteg beszerelése
Mikor az előző lépésekkel végeznek, következhet az EPS, vagyis ütéselnyelő réteg beszerelése, ami már önmagában művészet. A feladat bonyolultságát jól mutatja, hogy mindössze öt, azaz 5 ember jogosult arra az Arai-gyárban, hogy elvégezze ezt a folyamatot. Minden egyes réteget tökéletesen kell behelyezni, hogy biztosítsák a tökéletes illeszkedést a szellőzőnyílásokhoz.
#26 Kézzel készült állszíjak
Az állszíjakat kézzel készítik és szerelik a sisakra. Minden egyes beszerelés minőségét külön szakemberek ellenőrzik, hiszen a szíjaknak kiemelt szerepük van a biztonság tekintetében.
#27 Szélterelők felhelyezése
A szélterelőket a többi alkatrészhez hasonlóan kézzel szerelik fel a sisakra, és csúcsminőségű ragasztóanyaggal rögzítik. Ám úgy tervezték őket, hogy baleset esetén azonnal letörjenek, ezzel is maximalizálva az ún. glancing-off képességét a bukósisaknak. Hogy mit is jelent ez a kifejezés? Az Arai szerint minél kevesebb dolog van, ami beleakadhat az aszfaltba, egyéb útakadályba bukás során, annál kevesebb az esélye a nyaki és egyéb sérüléseknek, vagyis fontos, hogy minél jobban „gördüljön” a fej. Ez az oka annak is, hogy a gyártó a mai napig megmaradt a jól bevált kerek formáknál.
#28 Az Arai sisakok szemöldöke
A plexi tetején található szellőzők (hétköznapi nevükön szemöldökszellőzők) felhelyezéséhez speciális sablonokat használnak, méghozzá minden modellhez és mérethez különbözőeket. Ez azért lényeges, mert ha nincsenek tökéletes helyen, akkor huzatosak lehetnek, vagy akár por és kosz is bekerülhet a sisakba azokon keresztül.
#29 A plexi felszerelése
Az Arai bukósisakok plexirendszerét, a tartómechanikát és a sisakrostélyt kézzel szerelik fel és állítják be, hogy légmentes illeszkedést biztosítsanak.
#30 Arai bukósisak „checklist”
Az Arai bukósisakok végső vizsgálata során egy igencsak hosszú ellenőrzőlistán mennek végig a szakemberek, mielőtt felcímkézik, bedobozolják és elküldik a megrendelőknek a termékeket.
#31 Az utolsó lépés, a csomagolás
Mindössze két ember dolgozik az összes Arai bukósisak bedobozolásán, és a munkafolyamat olyan gyors, hogy slow-mo felvétel szükséges ahhoz, hogy nyomon követhessük a részleteket.
Ezzel végére is értünk a legendás japán gyártó kulisszatitkait bemutató sorozatnak. Reméljük, érdekes infókkal gazdagodtál erről a különleges és egyedi folyamatról. Mindezek fényében talán nem is olyan meglepő, mikor valaki azt mondja, igazán egyedülálló érzés egy Arai sisakot viselni.
Minden Arai sisakot olyan emberek készítettek, akik úgy gondolják, hogy a kiválóság minden. A MotorOázisban megtaláljátok a ARAI Chaser-X, ARAI Chaser-V, ARAI Quantum, ARAI QV Drone, ARAI QV Pro, ARAI QV, ARAI Rebel, ARAI RX-7V, ARAI SK, ARAI Tour-X4 Africa Twin, ARAI Tour-X4 típusokat. Ha egy felsőkategóriás kompromisszum mentes bukósisakot keresel, próbáld fel üzletünkben a legújabb modelleket.