A motoros bukósisakok típusai

Nem tudod, mi alapján válassz sisakot, melyik kialakításnak mi az előnye és hátránya? Segítünk!
Tanácstalan vagy, milyen bukósisak lenne számodra a legmegfelelőbb? Egyáltalán, mi alapján dönts? Azt sem tudod, hol kezdd a válogatást? Ne aggódj, sokan küzdenek ugyanezzel a dilemmával.
Új bukósisak vásárlása esetén rengeteg szempontot kell mérlegelni, de talán az első és legfontosabb, hogy a kétkerekű típusa, a motorozási szokások és a tervezett felhasználás alapján eldöntsd, milyen stílusú fejvédő lenne a legalkalmasabb a számodra.
A motoros bukósisakokat alapvetően három nagy típusra oszthatjuk: nyitott, zárt, és felnyitható.
Ezen belül aztán persze se szeri, se száma a változatoknak, hiszen van plexi nélküli nyitott, plexis nyitott, klasszikus szemüveges nyitott, krossz, napellenzős (sildes) túraenduró, teljesen hátrahajtható, levehető állrészű, és még hosszan folytathatnánk a sort. A kínálat manapság már kis túlzással végtelen.
Szeretnénk egy kis segítséget nyújtani az eligazodásban azáltal, hogy röviden górcső alá vesszük a nagy csoportokat, és elmondjuk, mi az előnye és mi a hátránya a különböző változatoknak. Lássuk hát!
Nyitott motoros bukósisakok
A legkönnyedebb, legegyszerűbben viselhető bukósisak. Nagy szabadságérzetet biztosít, hiszen kialakítása okán szellős, kiváló a perifériás látómező benne, egyszerűen le- és felvehető. Pillekönnyű, átlagosan olyan 1000-1150 grammot nyom egy ilyen modell, és mivel héjszerkezete is kicsi, kompakt, általában könnyedén belefér a robogó csomagterébe vagy a motor hátsó dobozába, így megállás esetén nem kell magaddal hurcolnod. Pont a felsoroltak miatt ez a típus népszerű urbánus környezetben, imádják a robogósok, sőt, manapság már sok elektromos rollerrel közlekedő is használja.
Hátrányai közé tartozik, hogy ez a kialakítás biztosítja a legkisebb védelmet. Bár a legtöbb változat rendelkezik rövidebb vagy hosszabb plexivel, az áll és az állkapocs így is javában szabadon van, így egy esetleges baleset alkalmával ez a testrész sérülhet, de sokkal védtelenebb a felcsapódó kavicsok, por, bogarak, darazsak ellen (például aki allergiás a csípésre, annak mindenképp javasoljuk a zárt modellek viselését!). De persze a környezeti hatások, a szél, az eső és a hideg ellen is jórészt védtelen vagy egy ilyen sisakban. Egyszerűen összefoglalva: a nyitott sisak nem tud más lenni, mint egy nyitott sisak.
Zárt motoros bukósisakok
Ez a klasszikus kialakítás a legnagyobb védelmet biztosító variáns. Héjszerkezete egy darabból készült, így nincsenek esetleges gyenge pontként szolgáló törések, illesztések benne, és az állrészt is száz százalékban védi. Hivatalosan – bár ez megannyi egyéb tényező függvénye – ez a legcsendesebb típus, hiszen nincsenek kiálló részek és rések, ahol a menetszél beszökhetne. A jobb gyártók pedig kifejezetten törekednek arra is, hogy a bukósisak igazán aerodinamikus legyen, így menet közben is kiemelkedő komfortérzetet biztosít, szinte „együtt él” a fejeddel – persze csak akkor, ha megfelelő méretűt választasz. Előnye továbbá, hogy a flip-up variánsokhoz mérten könnyű, 1300-1500 gramm körül mozog általában, a teljesen karbon héjszerkezetű modellek súlya pedig már-már vetekszik a nyitott darabokéval, ezek 1200 gramm körül vannak. Nem véletlen, hogy a versenyzők, a sportmotorral közlekedők is ezt a kialakítást választják.
Hátrányai közé olyan, már-már komikusan hangzó dolgok tartozhatnak, mint hogy például ha akarsz egy korty vizet inni, akkor is le kell venned, vagy ha például nagyon meleged van, akkor sem tudod felnyitni kicsit „szellőztetni”. Aki hajlamos klausztrofóbiára, az túl bezártnak érezheti magát, ezért ha valaki ilyen problémával küszködik, annak azt javasoljuk, válasszon nagyobb kivágású, esetleg nyitott vagy felnyitható modellt.
Felnyitható motoros bukósisakok
Nagyszerű ötvözete a nyitott és a zárt bukósisakoknak, sokrétű felhasználhatósága okán praktikus mindenes. A variálhatósága a legnagyobb aduásza: ha elindulsz tikkasztó nyári melegben, és egy hosszú sorompónál szeretnél egy kis plusz levegőt, felnyitod egy mozdulattal, mintha csak nyitott sisakban lennél, ha viszont épp elkap egy kiadós eső, akkor máris „bezárhatod” magad, azonnal élvezve a zárt sisakok nyújtotta teljeskörű védelmet. Ám csak akkor ajánljuk, ha valóban kihasználod a felnyithatóságát! Ugyanis ha alapvetően nem veszed igénybe ezt a funkciót, esetleg csak kéthavonta egyszer csapod fel az állrészt, akkor teljesen felesleges ilyet viselned (lásd a hátrányok felsorolása alább). Előnyös lehet futároknak vagy olyanoknak, akik motoros utazásaik során többször megállnak, de nem feltétlenül akarják levenni a sisakot, túrázóknak, akik menet közben szeretnek kommunikálni egymással, vagy akik egyszerűen igénylik, hogy néha „kiszellőztessék a fejüket”.
Talán a legnagyobb hátránya, hogy kialakításánál fogva nehezebb, mint egy nyitott vagy zárt bukósisak, súlya nagyjából 1600-1800 gramm körül mozog. Habár a gyártók mindent elkövetnek annak érdekében, hogy minél inkább csökkentsék a súlyt, a mozgóalkatrészek, mechanikák miatt egy bizonyos határ alá egyszerűen fizikai képtelenség vinni – erre mondják, hogy valamit valamiért. Felhasználója válogatja, hogy ez kit mennyire zavar, van, akinek simán megér ennyit a transzformálhatóság. Felnyitott állrésszel – akárcsak nyitott társai esetében – az áll védtelen mind a környezeti hatások, mind a sérülések ellen. Illetve ha fent van az állrész, máshova kerül a súlypont, egyeseknek ez zavaró lehet.
Összességében azt javasolnánk, a fenti tudás birtokában vásárlás előtt gondold át alaposan, hol, hogyan, mennyit és mire fogod használni a bukósisakot, mi az, ami még belefér neked mint kompromisszum, és mi az a tulajdonság, amit semmiképp sem szeretnél elengedni. Ha ezzel megvagy, már sokkal könnyebb lesz a döntés!
Szakértő kollégáink bármikor készséggel állnak rendelkezésedre és segítenek a választásban, bármilyen kérdés esetén fordulj hozzájuk bizalommal!
MotorOázis
Budapest
Nagy Lajos király útja 138.
www.motoroazis.hu
info@motoroazis.hu
+36 1 465 0910